آراسیم
فروشگاه آرا سیم کویر نور

چرا از مس برای تهیه سیم و کابل برق استفاده میشود؟

فهرست مطالب
چرا از مس برای تهیه سیم و کابل برق استفاده میشود؟

سیم و کابل برق مجموعه تجهیزاتی هستند که برای انتقال جریان الکتریسیته به کار می​روند و انواع مختلفی دارند. دو دسته بزرگ آن شامل سیم و کابل گرد و سیم و کابل تخت است. ساختار سیم و کابل برق با توجه به نوع متفاوت است اما دو مقلوله مهم جنس​‌ هادی و نوع غلاف از مهم​‌ترین ویژگی‌​هایی هستند که هنگام انتخاب و خرید کابل باید به آن توجه نمود.

علت استفاده از مس در سیم و کابل برق

مس نسبت به سایر فلزات اکسیداتیو کمتری دارد و از فلز در برابر خوردگی محافظت می​کند و در رسانایی تداخلی ایجاد نمی​کند. مس مقاومت کمتری دارد و اکسیداتیو کمتری دارد. رسانایی برای فلزات با مقاومت کم بیشتر خواهد بود. امروزه تولید کنندگان مس محصولات مفتول مسی متعددی دارند که می​توانند در طیف وسیعی از کاربردهای الکتریکی و حرارتی مورد استفاده قرار گیرند و مس را تبدیل به یک فلز همه کاره در آینده می​کنند. امروزه مس یک فلز ضروری است و در سیم کشی برق خانگی و صنعتی استفاده می​شود. مدارهای الکترونیکی، مخابرات، لوازم خانگی و بسیاری از موارد دیگر از مس استفاده می​کنند.

چرا از مس برای تهیه سیم و کابل برق استفاده میشود؟

ویژگی‌​ مس

مس دارای خواص فیزیکی و شیمیایی فوق العاده​ای است که آن را به یک رسانای پرکاربرد در بسیاری از پروژه‌​های الکتریکی و گرمایشی تبدیل نموده است. از مهم​ترین ویژگی‌​های آن می​توان به موارد زیر اشاره نمود:

هدایت الکتریکی و حرارتی

مس یک فلز گران‌بها است و بهترین رسانایی الکتریکی و حرارتی را دارد. در مقایسه با آلومینیوم، سیم مسی کمترین مقاومت را در برابر رسانایی الکتریکی و حرارتی دارد و از این رو به عنوان صاعقه​گیربرای تدابیر ایمنی در ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌ها استفاده می‌شود.

شکل پذیر و چکش خوار

مس بسیار انعطاف پذیر است و بنابراین می​توان آن را به صورت سیم‌​ها، نوارها، رشته​‌ها و بسیاری موارد دیگر تهیه نمود. سیم مسی به دلیل تطبیق پذیری آن، در مصارف خانگی و همچنین صنعتی که شامل انتقال بار الکتریکی زیاد است، کاربرد دارد. همچنین به دلیل توانایی در تشکیل اشکال مختلف به عنوان عنصر اصلی در بسیاری از لوازم خانگی استفاده می​شود.

استحکام کششی خوب

مس استحکام کششی بسیار خوبی دارد و می​تواند در مواردی که در معرض تنش مکانیکی قرار دارد، به خوبی کارایی داشته باشد و در مقابل کشش، شکستگی و غیره مقاومت کند. استحکام کششی مناسب یکی از دلایل استفاده از مس به جای آلومینیوم است.

مقاومت در برابر خزش

هنگامی​که یک فلز تحت شرایط انتقال جریان الکتریکی منبسط و منقبض می​شود، تغییر شکل می​دهد که خزش نامیده می​شود. مس در مقایسه با رقیب خود، آلومینیوم، خزش ناچیزی دارد. از یافته​های منتشر شده، متوجه می​شویم که آلومینیوم دارای نرخ خزش قابل توجهی 0.022 درصد در هر 1000 ساعت تحت تنش 26 نیوتن بر میلی متر مربع در دمای محیط 200 درجه سانتیگراد است. در مقایسه با این مقدار مس 0.022% اختلاف دارد اما دما باید تا 1500 درجه سانتیگراد باشد. هنگامی ​که سرعت خزش بیشتر باشد، یک پیچ می​تواند​هادی را تغییر شکل داده و فشار تماس را کاهش دهد. این منجر به مقاومت در اتصالات، گرمای بیش از حد، اکسیداسیون، اتصالات شل و غیره می​شود. مس نرخ خزش ناچیزی را نشان می​دهد و بنابراین بهترین فلز برای استفاده در سیم مسی است.

چرا از مس برای تهیه سیم و کابل برق استفاده میشود؟

مقاومت در برابر خوردگی

مس علاوه بر خواص مکانیکی دیگر، مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارد و یکی از بهترین فلزات مورد استفاده برای انتقال الکتریکی است. از آنجایی که سری واکنش پذیری پایینی دارد، خوردگی نمی​کند و بنابراین می​توان از آن در سیم، لوله و حتی رادیاتور استفاده کرد.

ضریب انبساط حرارتی

سیم مسی برای مدت طولانی با سرعت ناچیز منبسط می​شود و می​تواند گرمای بیشتری را در مقایسه با سایر فلزات دفع کند و بنابراین می​تواند نه تنها در سیم​ها بلکه در موارد بی شماری استفاده شود که شامل اتلاف گرما مانند: اتصالات و اتصالات تحت فشار است و در نتیجه نقاط داغ را در یک سیستم الکتریکی کاهش می​دهد.

قابلیت لحیم کاری و سهولت در نصب

سیم‌​های مسی را می​‌توان به راحتی برای ایجاد اتصالات لحیم کرد. بنابراین، می​تواند اتصالات الکتریکی را برای نقاط انتقال و پایانه آسان کند. به دلیل استحکام، سیم‌های مسی را می‌توان از مناطق مختلف و حتی مکان‌های تنگ برای گذاشتن مجراها کشید.

چرا از مس برای تهیه سیم و کابل برق استفاده میشود؟

نتیجه گیری

مس یکی از فلزات رسانا با رنگ قرمز است که با عدد اتمی​29، کاربردهای زیادی برای صنعت برق و تجهیزات الکتریکی دارد.  در مقایسه با سایر فلزات، مس قیمت کمتری دارد. این یکی از رایج​ترین دلایل استفاده از مس برای ساخت سیم​های برق است. اگرچه طلا یک رسانای الکتریکی فوق العاده است، اما بسیار گرانتر از مس است. به همین دلیل مس به عنوان بهترین گزینه پیشنهاد می​شود. ویژگی ​های دیگری نظیر انعطاف پذیری بالا و مقاومت مناسب در مقابل خوردگی و حرارت باعث شده مس بهترین ماده برای تولید​هادی سیم و کابل تلقی شود.

 

چرا از مس برای تهیه سیم و کابل برق استفاده میشود؟
فهرست مطالب
سخن نهایی

 امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. 

برای تهیه بهترین برند سیم و کابل را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی آراسیم کویر مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
سخن نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *