آراسیم
فروشگاه آرا سیم کویر نور

تفاوت کابل مسی و کابل آلومینیوم

فهرست مطالب
تفاوت کابل مسی و کابل آلومینیوم

خیلی واضح است که تفاوت کابل مسی و آلومینیومی در ویژگی‌های ظاهری و بانتی آن‌ها است. تفاوت در هزینه، وزن، شکل پذیری، رنگ، رسانایی، مقاومت در برابر دما، کشش، جنس هادی و… از جمله مواردی است که می‌توان آن‌ها را بررسی کرد.

برای مثال سیم آلومینیوم قیمت ارزان‌تری دارد، شکل پذیری و کشش مناسبی دارد، رسانایی کمتری از کابل مسی دارد. ناگفته نماند که گزینه خورنده‌تری سیم‌های مسی است اما از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه در می‌آید. کابل آلومینیومی به دلیل ویژگی خورندگی که دارد در هر مکانی قابل استفاده  نخواهد بود و باید درمکان‌هایی که شرایط مناسبی وجود دارد به کار برده شود. باید بدانید که فرآیند تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی به دلیل خاصیت کشسانی که دارد به راحتی فرم دهی نمی‌شوند

تفاوت کابل مسی و آلومینیومی

تقریبا سیم‌ و کابل‌های مسی تا حد زیادی عکس سیم و کابل‌های آلومینیومی هستند. به عبارت ساده‌تر این سیم‌های مسی به راحتی از آلیاژ مس تهیه می‌شوندچرا که کشش  و شکل پذیری آن‌ها بیشتر است. این مدل سیم و کابل قابل استفاده در مکان‌های مختلف هستند و در شرایط متفاوت به کار برده می‌شوند. علاوه بر تمام مزیت‌هایی که برای این کابل‌های مسی بیان شد می‌توان به نقص‌هایی که دارند هم اشاره کرد. کابل مسی در قیاس با کابل آلومینیومی از قیمت بیشتری برخوردار است و در عین حال وزن بیشتری هم دارد. مورد بعدی این است که مس مقاومت کمتری نسبت به فلز آلومینیوم دارد و این تفاوت برای کابل‌های برقی بسیار حائز اهمیت است. اگر می‌خواهید یک هادی آلومینیومی عملکردی همچون رسانای مس داشته باشد بایستی سطح مقطع هادی آن بزرگ‌تر شود که مقاومت الکتریکی کمتر آن جبران شود.

مزایا و معایب کابل برق مسی

حال که تفاوت  کابل مسی و آلومینیومی را بررسی کردیم بهتر است قبل از خرید هر کدام از این کابل‌ها به دانستن مزیت‌ها و معایبی که دارند، بپردازید. از جمله این مزیت‌ها و معایب کابل مسی می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

مزیت‌های کابل برق مسی

  • یکی از مزیت‌های این هادی این است که در مجاورت با مواد شیمیایی در مدت طولانی‌تری آسیب می‌بیند. در حقیقت این فلز مس است که در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالاتری دارد.
  • قابلیت انعاطف پذیری مس راحت است و به همین دلیل شکل پذیری راحت‌تری هم دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارد.
  • استحکام مکانیکی بالاتری دارد.
  • ظرفیت بار الکتریکی بیشتری دارد.
  • در نهایت مصرف انرژی کمتری هم دارد.

کابل برق مسی

معایب کابل برق مسی

  • قیمت سیم و کابل‌های مسی به مراتب از نوع آلومینیومی گران‌تر است.
  • برای نصب به افراد متخصص نیازمند هستند.
  • وزن بیشتری از سایر هادی‌ها دارد.
  • احتمال سرقت آن به دلیل گران بودن بیشتر است.

کابل آلومینیومی​ چیست؟

سیم آلومینیومی​ سیمی ​است که برای سیم کشی برق در منازل، شبکه​های برق و هواپیماها استفاده می​شود. سیم آلومینیومی​با توجه به خواص الکتریکی و مکانیکی و قیمت آن در مقایسه با سیم مسی، یک ماده رسانای جایگزین است. آلومینیوم در مقایسه با مس رسانای الکتریکی ضعیف‌تری است، بنابراین به ندرت در کاربردهای کوچک مانند سیم کشی خانه استفاده می​شود. با این حال، هنگامی​که قیمت مس در دهه ۱۹۶۰ افزایش یافت، سیم کشی آلومینیوم به یک انتخاب مطلوب تبدیل شد.

مزایای کابل آلومینیومی

  • این کابل وزن سبکی دارد به همین دلیل نصب و استفاده از آن‌ها راحت است.
  • از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر هستند.
  • لازم به اشاره است انعطاف پذیری مناسبی دارد.
  • هدایت جریان الکتریکی در این مدل کابل به راحتی و کاملا یکنواخت انجام می‌شود.
  • از آن جایی که وزن سبکی دارد، حمل و نقل آن بسیار راحت‌تر است.

کابل آلومینیومی​

معایب کابل آلومینیومی

  • در بررسی تفاوت کابل مسی و آلومینیومی باید بگوییم که مهم‌ترین عیب کابل آلومینیومی این است که طول عمر کمتری نسبت به هادی‌های مسی دارد.
  • گفتنی است زمانی که این کابل در مقابل اکسیژن هوا باشد به سرعت اکسید می‌شود و این مورد باعث واکنش دادن سریع آن می‌شود.
  • تنها می‌توان از هادی آلومینویم کابل‌های مفتولی را تولید کرد نه بیشتر. در واقع نمی‌توان با استفاده از این فلز کابل‌های افشان و نیمه افشان را تولید کرد لذا به انعطاف پذیری بالایی احتیاج است.

👇 برای مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید 👇

☎️ ۰۲۱-۳۳۹۸۶۷۹۵ ☎️


💢 مقالات تخصصی فروشگاه آراسیم 💢


مقایسه کابل مسی و آلومینیومی

مس در رده فلزات واسطه قرار دارد و در رتبه بیست و هشتم جدول تناوبی قرار دارد. رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز است اما نمک‌های آن اغلب رنگ فیروزه‌ای می‌دهند.

بسیار انعطاف‌پذیر است به این معنی که می​توان آن را به سیم کشیده و کشید. مس رسانایی حرارتی و الکتریکی بالایی دارد. به طور گسترده‌ای در بسیاری از موارد مانند ظروف، ماشین آلات، سقف، لوله کشی، وسایل الکتریکی، سیم​های برق و غیره استفاده می​شود.  آلومینیوم در مقایسه با مس، فلزی نسبتاً نرم و ضعیف است و هنگامی​که دمای مدار افزایش می‌یابد، سیم منبسط می‌شود و به فضاهای خالی در کانکتورهای الکتریکی جریان می‌یابد.

هنگامی​که یک جریان الکتریکی از این مدار عبور می​کند، فشار ایجاد می​کند که کانکتور سیم آلومینیومی ​را گرم می​کند. بعداً با قطع برق، آلومینیوم خنک می​شود و منقبض می​شود. این باعث ایجاد شکاف​های کوچکی بین سیم آلومینیومی​ و کانکتور می​شود.

این شکاف خطر خوردگی را افزایش می​دهد که باعث افزایش بیشتر مقاومت می​شود. همانطور که جریان از همان کانکتور عبور می​کند، با مقاومت بیشتری مواجه می​شود و گرمای بیشتری تولید می​کند که می​تواند باعث مشتعل شدن ماده کانکتور شود.

به روز رسانی در تاریخ 1401/08/28

تفاوت کابل مسی و کابل آلومینیوم
فهرست مطالب
سخن نهایی

 امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. 

برای تهیه بهترین برند سیم و کابل را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی آراسیم کویر مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
سخن نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *