آراسیم
فروشگاه آرا سیم کویر نور
فهرست مطالب
سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان فرآیندی است برای اتصال لوازم جانبی مختلف، و برای توزیع انرژی الکتریکی از تامین کننده به وسایل و تجهیزات مختلف خانه مانند تلویزیون، لامپ، تهویه مطبوع و غیره استفاده می‌شود. در ادامه همراه باشید تا به انواع سیم کشی‌های برقی که در ساختمان‌ها استفاده می‌شود نگاه دقیق‌تری داشته باشیم. بدون شک آموزش سیم‌کشی ساختمان، نیازمند این است که دوره‌های آموزشی ویژه را بگذرانید و تجربیاتی در این زمینه کسب کنید. اما در ادامه این صحبت شما را با نکات مهم سیم‌کشی ساختمان آشنا می‌کنیم. بهتر است در ابتدا با برخی از ابزارهایی که برای انجام این کار لازم است، آشنا شوید. یکی از وسایلی که کاربرد زیادی در این زمینه دارد، می‌توان به دژبور (دریل چکش دار)، موکت بر، تراز، ریسمان رنگی، شیلنگ تراز و… اشاره کرد.

از دژبور یا دریل چکش دار برای جای‌گذاری لوله‌ها و ایجاد شیار استفاده می‌شود. موکت بر همانطور که از اسمش پیداست برای بریدن لوله خرطومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از تراز به منظور ایجاد سطح یکسان بین فیوز، قوطی‌های کلید، پریز و المان‌های دیگر صورت می‌گیرد. از ریسمان‌های رنگی نیز به منظور جداسازی سیم‌های مربوط به هر کلید استفاده می‌شود. استفاده از شیلنگ تراز، باعث مشخص شدن اندازه کلید و پرزی‌ها از کف می‌شود. نکات مهم‌تری نیز وجود دارد که برای آگاهی مناسب از انجام کار بهتر است با آن‌ها آشنا شوید. چیزی که در ابتدا باید مشخص شود، فاصله قرارگیری پریزها از کف محل می‌باشد. که این کار وظیفه شیلنگ تراز می‌باشد. این اندازه به طور معمول ۶۰ سانتی متر از کف می‌باشد.

انواع سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان با توجه به نحوه لوله گذار و لوله کشی معمولا به دو صورت توکار و روکار انجام می‌شود. شیوه سیم کشی در هر کدام این روش‌ها متفاوت است و از لوازم خاصی برای آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه این دو روش را شرح می‌دهیم:

سیم کشی ساختمان به صورت روکار

در این روش سیم کشی اصولا سیم‌های برقی استفاده شده از روی گچ دیوارها عبور داده می‌شوند. شاید فکر کنید که ظاهر سیم‌ها در این روش خیلی بد می‌شود!!! اما این گونه نیست معمولا  برای حفظ امنیت و زیبایی ظاهری سیم‌ها از داکت‌هایی برای پوشاندن آن‌ها استفاده می‌شود. در برخی موارد سیم کشی ساختمان پس از انجام گچ کاری صورت می‌گیرد که در این حال بهترین راه حل سیم کشی روکار است. در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم که از این مدل سیم کشی استفاده نکنید.

سیم کشی ساختمان به صورت توکار

سیم کشی برق ساختمان روش‌های پیچیده‌ای را می‌طلبد؛ به همین دلیل دو روش اصولی توکار و روکار را ایجاد کرده‌اند. در سیستم سیم کشی توکار تمامی سیم‌های برق از درون دیوارهای ساختمان و از لایه زیرین گچ و سیمان رد می‌شوند و بعد از آن هیچ سیم برقی در لایه سطحی دیوارها و سقف‌ها دیده نمی‌شود. این روش علاوه بر زیبایی و نظم‌دهی به پروژه، از لحاظ ایمنی روشی مناسب‌تر است تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

در این روش می‌توان با استفاده از سیم‌های مخصوص تجهیز شده از چند لایه عایق در لایه زیرین گچ بهره برد و به روش دیگر می‌توان با استفاده از لوله‌های خرطومی و PVC مخصوص آن‌ها را در زیر گچ‌ها کار گذاشت. در واقع به دلیل اینکه در سیم کشی به روش توکار، سیم‌ها از لایه داخلی دیوارها عبور می‌کنند، باعث افزایش عمر سیم‌ها و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی می‌شود؛ به همین دلیل است که این روش سیم کشی ساختمان بسیار مرسوم بوده و در اکثر پروژه‌ها استفاده می‌شود.       

سیم کشی توکار ساختمان

👇 آشنایی با دیگر مقالات تخصصی آراسیم 👇

💢 شناسایی سیم و کابل مرغوب 💢

سیم‌کشی ساختمان یک طبقه

قبل از فرآیند سیم‌کشی ساختمان، ابتدا باید طراحی نقشه سیم‌کشی ساختمان توسط افراد متخصص در این کار (برقکار) انجام شود، تا بر اساس آن، قسمت‌های مختلف ساختمان، محل قرار گرفتن قوطی‌ها، جعبه فیوز لوله‌های برق، جعبه تقسیم و… تعیین گردد. به طور کلی سیم‌کشی ساختمان به دو روش توکار یا روکار صورت می‌گیرد. سیم‌های چند لایه در روش توکار به صورت مستقیم و یا با شیارزنی دیوار داخل لوله خرطومی درون دیوار تعبیه می‌شوند. در دو روش توکار با استفاده از مصالح باید روی شیارهای دیوار پوشش داده شود. سیم‌ها در روش روکار بدون واسطه روی دیوار قرار می‌گیرد و از درون لوله عبور داده نمی‌شود.

برقکار در سیم‌کشی ساختمان یک طبقه (خانه، ساختمان ویلایی و. .) بندهای مقررات ملی مربوط به مبحث ۱۳ را حتما باید رعایت کند. به این صورت که تمام قطعاتی از جمله مدار پریز، آنتن ساختمان و… که باید داخل یا بر روی دیوار نصب شوند، جای مناسبی برای آن‌ها در نقشه سیم‌کشی در نظر بگیرد. به این ترتیب بسیاری از خطرات جدی، در صورت رعایت اصول مربوط به سیم‌کشی ساختمان قابل پیشگیری است و یا به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

قسمت‌های مهم تجهیزات استفاده شده در مدار الکتریکی به وسیله نقشه فنی سیم‌کشی ساختمان یک طبقه نماش داده می‌شود. در واقع قطعات و سیم‌ها باید طوری قرار گیرند که هم‌خوانی لازم با تاسیسات دیگر را داشته و بار اضافه ایجاد نکنند. به طور خلاصه روش کار در سیم‌کشی برق ساختمان یک طبقه به سادگی قابل انجام خواهد بود و به ترتیب مراحل زیر صورت می‌گیرد:

1. انتخاب نوع سیستم سیم‌کشی
2. طراحی نقشه سیم‌کشی ساختمان
3. علامت‌گذاری محل پریزها، قوطی‌های برق و روشنایی بر روی سقف یا دیوار
4. نصب قوطی‌های برق روی دیوار
5. شیارزنی روی دیوار جهت عبور لوله‌ها
6. لوله‌گذاری
7. سیم‌کشی ساده
8. نصب لوازم روشنایی

انواع سیم در سیم کشی ساختمان

بهتر است که برای سیم کشی یک ساختمان به روش‌های مختلف بدانید که سیم‌ها چه کاربردی دارند و چه مدل سیمی باید استفاده شود. در ادامه انواع سیم‌ها در سیم کشی ساختمان را بیان می‌کنیم:

سیم افشان

سیم افشان دارای هادی مسی است که معمولا در سیم کشی ساختمان‌ها باید از آن استفاده شود. در حقیقت این سیم به صورت تک هادی یا تک رشته‌ای تولید می‌شود یعنی از چند رشته سیم پیچیده به هچ تشکیل شده‌اند. عایق استفاده شده برای این سیم‌ها از جنس پی وی سی است که مقاومت سیم را در برابر پارامترهای مختلف افزایش می‌دهد. انعطاف پذیری سیم‌های افشان مثال زدنی است به همین دلیل در مکان‌هایی که امکان جابه‌جایی آن زیاد است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت این سیم به عنوان سیمی رابط داخل ماشین آلات، داکت‌های زیر زمینی، تابلوهای فرمان و… استفاده می‌شود. البته برای مصارف عمومی‌تر همچون تجهیزات الکتریکی، اتاق‌های خشک، تابلوهایی تا ولتاژ 750، کلیدها و… هم کاربرد دارد. در نهایت این سیم برای سیستم روشنایی و داخل لوازم برقی هم استفاده می‌شود.

سیم مفتولی

 این سیم تک رشته‌ای از آلیاژی فلزی همچون مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود و سپس با عایقی پوشش داده می‌شود. این سیم‌ها برای وسایل فشار قوی کاربرد دارد و به نوبه خود به صورت ثابت و خشک تولید می‌شود. این سیم انعطاف پذیری بالایی ندارد به همین دلیل به آن ثابت یا خشک می‌گویند. معمولا در تابلوهای توزیع برق و تابلوهای تبلیغاتی کاربرد دارد. این سیم‌ها در مقابل شرایط جوی مختلف، پیچش‌ها و ضربه و… گزینه‌های مناسبی هستند و داوم بالایی دارند. اصولا در محیط‌ها و پروژه‌های سنگین این مدل سیم بسیار پر کاربرد خواهد بود. سیم‌های مفتولی با توجه به ولتاژ نامی به دو دسته مختلف 300 الی 500 و 450  الی 750 تقسیم می‌شوند. هر کدام از این سیم‌ها را در شرایط مخصوی استفاده می‌کنند تا بهترین عملکرد را از سیم کشی مشاهده کنند.

انواع سیم در سیم کشی ساختمان

سیم نیمه افشان

اساسا سیم‌های نیمه افشان تک رشته‌ای نیستند اصولا از کنار هم قرار گرفتن مجموعه‌ای از سیم‌های مفتولی تولید می‌شود. به همین دلیل است که کاربرد آن‌ها با سیم‌های مفتولی یکسان است. با توجه برخی مشخصات فنی این سیم خصوصیاتی بین سیم افشان و مفتولی دارد به همین دلیل به آن نیمه افشان می‌گویند. این سیم تک رشته‌ای نیست و در عین حال نسبت به کابل‌های مفتولی انعطاف پذیری بیشتری دارد.

سیم دو زوج فویل‌دار

کابل‌های مخابراتی مسی هم به شکل دو زوج ساخته می‌شوند به همین دلیل اگر بخواهیم سایزی از ـن را بیان کنیم یک عدد زوج خواهد بود. این دو زوج بودن به همراه فویل مزیت‌های زیادی به دنبال دارد یعنی باعث می‌شوند که تاثیرات نویز و اکوی صدا به شدت کاهش یابد. به همین علت در سیم کشی تلفن ساختمان‌ها کاربرد زیادی دارند. مدل‌های فایل دار سیم زوجی باعث می‌شوند که سیگنال‌های ارتباطی به نسبت مدل‌های بدون فایل با کیفیت بهتری انتقال داده شوند. این امر منجر به شنوایی بهتر برای طرفین تماس خواهد بود. این سیم برای سیم کشی ساختمان به دو صورت داخل ساختمانی و خارج از ساختمانی تولید می‌شود که تفاوت آن‌ها به میزان مقابله با نویز و پارازیت بر می‌گردد.    

👇 آشنایی با دیگر محصولات آراسیم 👇

💢 سیم و کابل رسانا 💢

اصول سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان از یک اصول و قواعد خاصی تبعیت می‌کند که در ادامه برخی از این اصول را شرح می‌دهیم:

1-طبیعتا استفاده از تجهیزاتی استاندارد و مناسب که کیفیت خوبی داشته باشند، هزینه‌های بالاتری را  در بر می‌گیرد. توجه کنید به هر اندازه‌ای که تجهیزات ایمنی بیشتری داشته باشند احتمال فرسودگی، آتش سوزی، پارگی، تعمیر و اتصالی به اندازه قابل توجهی کم می‌شود. و در نهایت هم در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد شد.

2- در انجام سیم کشی هر پروژه باید نهایت تمرکز و دقت را صرف کنید تا تمام اتصالات محکم باشند و آن‌ها را به درستی به هم متصل کرده باشید. اگر بین سیم‌ها اتصالات محکم و قوی ایجاد شود واضح است که جریان به خوبی رد و بدل می‌شود و زمینه ایجاد خطا حتی الامکان از بین می‌رود.

3- مورد بعدی که در سیم کشی ساختمان‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد وجود سیم ارت است، سیم ارت یا اتصال به زمین برای تمامی لوازم برقی خانگی باید استفاده شده باشد. این سیم ارت از برق گرفتگی افراد و احتمال بسیاری از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

4- حتما به نوع و مدل سیمی که برای سیم کشی ساختمان استفاده می‌کنید، توجه نمایید. برای مثال در سیم کشی پریز اتاق‌ها، سالن و آشپزخانه یا کولر آبی بایستی که از سیمی به شماره 2.5 استفاده شود. اما سیم‌هایی که برای لوسترها، روشنایی‌های مختلف، هالوژن‌ها و لامپ‌ها استفاده می‌شوند باید نمره 1.5 داشته باشند. اساسا سیم‌های مربوط به کولر گازی و سیم اصلی ساختمان نمره 4 است.

👇 آشنایی با دیگر مقالات تخصصی آراسیم 👇

💢 سیم افشان 💢

اصول سیم کشی ساختمان

سخن نهایی

در این مطلب راجع به سیم کشی ساختمان صحبت کردیم. گفتیم که برای انجام این کار لازم است که تخصص کافی داشته باشید و هر کسی نمی‌تواند اقدام به انجام سیم کشی کند. اساسا سیم کشی کردن ساختمان به دو روش توکار و روکار انجام می‌شود که نوع توکار بسیار پرکاربردتر است و زمانی که انجام روش توکار میسر نباشد می‌توان از روش روکار استفاده کرد. در واقع فروشگاه اینترنتی آراسیم ارائه دهنده انواع سیم‌های با کیفیت سیم کشی ساختمان‌ها است.  

بروزرسانی در 1401/09/20

سیم کشی ساختمان
فهرست مطالب
سخن نهایی

 امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. 

برای تهیه بهترین برند سیم و کابل را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی آراسیم کویر مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
سخن نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *