آراسیم
فروشگاه آرا سیم کویر نور
فهرست مطالب
سیم کشی هوشمند ساختمان

سیم کشی هوشمند ساختمان

نحوه انجام سیم‌کشی ساختمان به دو صورت سنتی در گذشته و امروزه به صورت هوشمند با تکیه بر پیشرفت تکنولوژی انجام می‌شود. البته هنوز هم در بعضی از ساختمان‌ها ممکن است بنا به صلاحدید مالک و ساکنین از روش‌های سنتی برای سیم‌کشی استفاده شود. این دو مدل سیم‌کشی ساختمان طبیعتا با هم اختلافاتی دارند، عمده‌ترین تفاوت این دو مدل سیم‌کشی به این صورت است که در مدل سنتی برای کنترل هر مصرف کننده بایستی سر راه تغذیه مصرف کننده‌ها یک کلید قرار داد، ولی در مدل هوشمند کنترل و ارزیابی هر یک از مصرف کننده‌ها از طریق تابلو هوشمند و ماژول صورت می‌گیرد.

خانه‌های امروزی که مجهز به سیستم سیم‌کشی هوشمند ساختمان هستند خانه‌های هوشمند یا سبز نامیده می‌شوند که در واقع نشان دهنده گستره نفوذ تکنولوژی در تمام ارکان زندگی بشر و بالا بردن سطح کیفی زندگی هستند، همچنین سیستم سیم‌کشی هوشمند ساختمان برخلاف سیستم‌های سنتی و قدیمی این مزیت را برای ساختمان دارد که باعث بالا رفتن سطح ایمنی ساختمان شده و کاهش مصرف انرژی ساختمان را سبب می‌شود.

سیم کشی هوشمند ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

سیم کشی هوشمند ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

سیم‌کشی برق هوشمند ساختمان بایستی بر اساس نقشه اتوکد و بر اساس ویژگی‌ها و مشخصات بنا انجام شود. در مدل سیم‌کشی هوشمند ساختمان، سر سیم‌ها به جای اتصال و انتقال به کلیدها به داخل تابلوهای برق یا به ماژول‌های مربوط به خودشان که در سر راه قطعات نصب شده‌اند انتقال پیدا می‌کنند و محل کلیه اتصالات در تابلوی برق انجام می‌گیرد، ضمنا برای ایجاد کنترل و برقراری ارتباط بین قطعات و تابلو برق بایستی از کابل‌های CAT5 استفاده شود که در سیستم سیم‌کشی سنتی از این نوع کابل‌ها استفاده نمی‌شود.

همین‌طور در یک تفاوت دیگر با سیم‌کشی سنتی ساختمان، سیم‌کشی هوشمند ساختمان از تابلوهای برق به جای فیوزها استفاده می‌کند و محل نصب این تابلوها در داخل دیوار و در ورودی ساختمان‌ها قرار داده شده است. به طور کلی سیم کشی هوشمند ساختمان، به دو روش میکرو کنترلی و سیستم‌های هوشمند ماژولار که از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شوند، انجام می‌گیرد. سیستم‌های میکروکنترلی یا plc با استفاده از هسته‌ی مرکزی برنامه‌ریزی می‌شود و توسط تجهیزاتی مانند کلید و پریزهای عادی نیز امکان‌پذیر است؛ اما در سیم‌کشی ماژولار، بایستی تمام تجهیزات خود هوشمند باشند.

👇 آشنایی با دیگر مقالات تخصصی آراسیم 👇

💢 شناسایی سیم و کابل مرغوب 💢

نحوه سیم کشی ساختمان

برای شروع سیم‌کشی هوشمند ساختمان ابتدا بایستی متخصص فنی وارد به سیم‌کشی هوشمند یا مهندس برق اقدام به تهیه نقشه برقی ساختمان نماید و سپس این نقشه را در اختیار برق‌کار ساختمان قرار دهد. در مرحله بعدی پس از تهیه نقشه که انجام آن به معنی رعایت اصول سیم‌کشی مطابق با استانداردهای موجود است، بایستی برای قرارگیری محل دقیق کلیدها یا پریزها و سایر تجهیزات برقی از طریق شلنگ طراز یا بکارگیری لیزر طرازیابی اقدام به کشیدن کنده‌کاری‌های خطوط طراز کرد.

برای کنده‌کاری از دستگاه‌های پیشرفته مخصوص برای بالا بردن سطح دقت کار استفاده می‌شود، این دستگاه‌ها شامل شیارزن و دستگاه هیلتی یا بتون‌کن می‌باشند که قادر هستند با دقت تمام محل قرارگیری کابل‌ها، لوله‌ها و قوطی‌ها را کنده و آماده نمایند. سپس بایستی قوطی‌های برقی که محل نصب کلید و پریز پس از تعبیه هستند، با دقت و در روی یک سطح یکسان نسبت به هم روی دیوار نصب شوند. بعد از این مرحله، لوله‌های برقی از داخل قوطی‌های نصب شده بایستی عبور داده شوند، امروزه بیشتر از لوله‌های پی وی سی استفاده می‌شود ولی لوله‌های فلزی و گالوانیزه هم هم‌چنان در صنعت برق مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبق استاندارد ساختمان‌ها، عموما لوله‌های برقی از کف ساختمان برای ارتباط با نقاط دیگر ساختمان عبور داده می‌شوند و همچنین از لوله‌های خرطومی در بعضی از نقاط لوله‌کشی با مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود، باید دقت کرد که در این مرحله از لوله کشی بایستی نصب تابلوی برق در سیستم سیم‌کشی هوشمند ساختمان صورت بگیرد. در مرحله سیم کشی، سیم‌های مربوط به برق، تلفن و آنتن و غیره را از داخل لوله‌های مورد نظر با استفاده از فنرهای سیم‌کشی رد کرده و به داخل قوطی‌های مربوط برای هر کدام انتقال داده می‌شوند. مرحله نهایی مرحله تست مراحل سیم‌کشی و رفع عیوب احتمالی در مسیر سیم‌کشی ساختمان توسط کارشناس یا متخصص فنی و برقکار ساختمان است.

نحوه سیم کشی ساختمان

نقشه سیم کشی برق هوشمند ساختمان

در سیم‌کشی هوشمند ساختمان نیاز به طرح‌ریزی نقشه برای اجرای صحیح و اعمال استانداردهای لازم به منظور هوشمندسازی ساختمان است. نقشه سیم‌کشی ساختمان هوشمند مشابه نقشه سیم کشی سنتی است ولی با این تفاوت که دارای تجهیزات هوشمند و مدرن است. در سیم‌کشی هوشمند ساختمان از سه مدل طرح و نقشه استفاده می‌شود که شامل نقشه تابلوهای برق، چگونگی اجرای نصب سنسورها و ترسیم نقشه سیم‌کشی هوشمند بر روی پلان به صورت سقفی یا از کف می‌باشد.

در نقشه سیم‌کشی هوشمند ساختمان موقعیت مدارها که به صورت سقفی و یا از طریق کف ساختمان است و همین‌طور ترسیم نقشه روی پلان بر اساس علائم کابل‌های استاندارد KNX انجام می‌شود و بایستی نقشه تابلوهای برق و جزییات اجرایی سنسورها و نقشه‌های رایزر تاسیسات الکتریکی را هم ترسیم کرد. قابل ذکر است استفاده از این کابل‌های استاندارد KNXدر هوشمندسازی سیم‌کشی ساختمان‌ها یا خانه‌های امروزی متداول است. ویژگی منحصر به فرد این کابل‌های استاندارد کاهش۳۰ درصدی هزینه‌های ساختمان و افزایش میزان امنیت ساختمان است.

👇 آشنایی با دیگر محصولات آراسیم 👇

💢 سیم و کابل رسانا 💢

نقشه سیم کشی برق هوشمند ساختمان

قیمت سیم کشی هوشمند ساختمان

قیمت تمام شده در سیم‌کشی هوشمند ساختمان بستگی به نوع روش هوشمندسازی دارد. روش‌های هوشمندسازی اغلب به دو صورت باسیم و بی‌سیم انجام می‌گیرد. بر این اساس در روش با سیم از تابوهای برق و کابل شبکه استفاده می‌شود و در نوع بی‌سیم از تابلوهای برق استفاده نمی‌گردد و به جای آن از یک سیستم کنترل مرکزی استفاده می‌شود، ضمنا در روش بی‌سیم به دلیل‌عدم استفاده از کابل و سیم‌کشی، پروژه با سرعت بیشتر و در مدت زمان کوتاه‌تری پایان می‌پذیرد. غیر از نوع روش هوشمندسازی فاکتورهای دیگری مثل متراژ خانه، نقشه و شکل ساختمان، نحوه پروتکل اجرایی هوشمندسازی، برندهای لوازم مصرفی و تجهیزات فنی به کار گرفته شده و حتی شهر محل قرارگیری ساختمان یا خانه، در قیمت تمام شده پروژه هوشمندسازی ساختمان تاثیرگذار هستند ولی بایستی مد نظر داشت که در پایان عموما قیمت تمام شده سیم‌کشی هوشمند ساختمان به روش بی‌سیم نسبت به روش با سیم ارزان‌تر تمام می‌شود.

👇 آشنایی با دیگر مقالات تخصصی آراسیم 👇

💢 سیم افشان 💢

سخن نهایی

در این مقاله سعی شد به اختصار راجع به نحوه و نوع روش سیم‌کشی هوشمند ساختمان به اختصار توضیحاتی بابت آشنایی علاقمندان داده شود، در پایان بایستی متذکر شد که سیم‌کشی هوشمند ساختمان یکی از دستاوردهای پیشرفت تکنولوژی در زندگی بشر امروزی است، مزایای استفاده از این نوع سیم‌کشی برای ساختمان بسیار متعدد و متنوع است ولی باز به صورت اختصار می‌توان اشاره کرد که در ساختمان‌های هوشمند، کنترل همه سیستم‌های برقی و هوشمند در دستان خود صاحب ساختمان یا خانه است و افراد قادر هستند حتی به وسیله تلفن همراه شخصی خود تمامی این سیستم‌ها را کنترل نمایند.

از امکاناتی که توسط سیم‌کشی هوشمند ساختمان در اختیار افراد قرار می‌گیرد می‌توان به کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، کنترل سیستم‌های اعلام حریق، کنترل سیستم‌های ایمنی منزل و مانیتورینگ دوربین‌های نصب شده در محل، کنترل سیستم‌های صوتی و تصویری و بسیاری از مزایای کاربردی دیگر از جمله صرفه‌جویی در مصرف برق و همین‌طور افزایش قیمت و ارزش اقتصادی ساختمان‌های مجهز به سیستم سیم‌کشی هوشمند اشاره کرد.

بروزرسانی در 1401/10/29

سیم کشی هوشمند ساختمان
فهرست مطالب
سخن نهایی

 امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. 

برای تهیه بهترین برند سیم و کابل را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی آراسیم کویر مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
سخن نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *