آراسیم
فروشگاه آرا سیم کویر نور

لزوم استفاده از سیم ارت در ساختمان ها

فهرست مطالب
لزوم استفاده از سیم ارت در ساختمان ها

سیم ارت

گفتنی است که این روزها شاهد تولید انبوهی از سیم و کابل‌ها هستیم که یکی از آن‌ها سیم ارت است. در رابطه با کاربرد این سیم‌ها بهتر است بگوییم که برای جلوگیری از شوک‌های الکتریکی یا آتش سوزی از سیم ارت در بسیاری از سیستم‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در واقع این سیم یک هادی حفاظتی است که در بسیاری از کشورها به نام ارث یا Eerth شناخته  می‌شود.

تمام لوازم و دستگاه‌های الکترونیکی کوچک و بزرگی که ساختارهای پیچیده‌ای دارند از سیم ارت بهره‌مند هستند. با یک مثال کوچک کاربرد این سیم را بیان می‌کنیم؛ گاهی اوقات ممکن است که برای انجام فعالیت‌های روزمره به بدنه یخچال یا ماشین لباسشویی دست بزنید. در هنگام تماس یک لرزش بسیار خفیف و بی‌خطر احساس کنید؛ در این صورت بدنه دستگاه دچار جریان برگشت برق شده است.

این برگشت جریان ضعیف بوده و البته برای بدن هم بی‌خطر است. حال برای این که این برگشت جریان ایجاد نشود و بارهای اضافی تخلیه شوند از سیم ارت استفاده می‌کنند. در صورتی که در یک دستگاه از کابل ارت استفاده نشده باشد ممکن است که در اثر بارهای الکتریکی زیاد دستگاه خراب شود یا حتی منجر به آتش سوزی شود.

بنابراین لازم است که در دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری کردن از این چنین حوادثی از سیم ارت استفاده شود. البته کاربرد سیم ارت منحصر به دستگاه‌های الکتریکی نیست بلکه در بسیاری از صنایع مخصوصا صنایع قدرت از این سیم استفاده می‌شود. لذا جریان‌های الکتریکی قدرتمند به نسبت ولتاژهای معمولی شهری بسیار خطرناک‌تر هستند.

نقش شیلد در کابل چیست؟ (2)

ویژگی سیم ارت

سیم ارت به صورت خشک یا مفتولی تولید می‌شود و این سیم به صورت یک سیم مسی یک رشته‌ای تولید می‌شود. گفتنی است که این سیم از جمله تجهیزات ضروری برای سیستم ارتینگ است. استفاده از این سیم با افزایش استفاده از سیستم‌های حساس و دیجیتالی، نصب و نگهداری سیستم‌های حفاظتی گراندینگ، بازنگری در طراحی و… بسیار لازم و ضروری خواهد بود. از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد سیم ارت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

» حذف ولتاژ اضافی

» برقراری حفاظت و ایمنی جان انسان

» جلوگیری از ولتاژ اضافی

» برقراری حفاظت و ایمنی تجهیزات الکترونیکی و وسایل الکتریکی

» جلوگیری از ولتاژ‌ها اضافه

» ایجاد شرایطی ایده‌آل برای کار

» جلوگیری از صاعقه و ولتاژهای ناخواسته

» اطمینان از قابلیت کار الکتریکی

» این سیم به دو صورت مفتولی و افشان تولید می‌شود که نمونه‌های افشان از انعطاف بیشتری برخوردار هستند. بهتر است بدانید که هر دو مدل تقریبا ویژگی‌های یکسانی دارند اما موارد استفاده از آن‌ها متفاوت است.

ویژگی‌های منحصر به فرد این سیم  منجر به مزایای زیادی در زندگی انسان شده است که نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم. ناگفته نماند که برق علاوه بر مزیت‌هایی که دارد می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد که جای نگرانی وجود ندارد. لذا در مدار الکتریکی از سیم ارث استفاده شده است که به زمین وصل است و توسط آن تمام جریان‌های الکترونیکی اجسام رسانا تخلیه می‌شوند.

استفاده از سیم ارت در ساختمان

در سیم کشی ساختمان‌ها از کابل یا سیم ارت استفاده می‌کنند و این استفاده در پریزها قابل مشاهده خواهند بود. به صورتی که اگر در سیم فاز مشکل یا خرابی ایجاد شود، (برای مثال سیم فاز دچار خوردگی شود) می‌تواند که منجر به اتصال شود و یا این که سوختن سیم کشی را به دنبال دارد.

اگر از سیم یا همان کابل ارت استفاده شود این اتصالات به وجود نمی‌آید و در حقیقت جایگزین سیم منفی می‌شوند و سپس باعث می‌شود که برق سیم مثبت به طرف خروجی هدایت شود.

نقش شیلد در کابل چیست؟ (3)

اساسا آن اتصالی و یا برق گرفتگی که در اثر خرابی سیم در سیم کشی ساختمان‌ها مشاهده می‌شود، دیگر رخ نخواهد داد. در صورت عدم استفاده از سیم ارت قطعا مشکلات زیادی از جنبه الکتریکی به وجود می‌آید. باید اشاره کنیم که در ساختمان‌های قدیمی که فاقد سیم ارت هستند شاهد این چنین حوادثی بوده‌ایم.

اما در حال حاضر برای تمام دستگاه‌ها و ساختمان‌های جدید لازم است که از کابل ارت استفاده شود؛ یعنی در همین ابتدای کار برای آن‌ها کابل ارت در نظر گرفته شود تا مشکلاتی نظیر اتصالات، اضافه بار به حداقل برسد و سایر حوادث هم رخ ندهد.

نکات مهم در هنگام استفاده از سیم ارت

استفاده از سیم ارت کار راحتی نیست و مستلزم رعایت نکات ایمنی است. برخی از نکات مهم در زیر برآورد می‌شود:

1-گاهی اوقات به دلایل مختلف عایق این کابل در دستگاه‌های الکتریکی آسیب می‌بینند که در صورت برخورد سیم به بدنه فلزی ممکن است که آتش سوزی و یا برق گرفتگی شود. در این صورت نباید تحت هر شرایطی به دستگاه دست بزنید.

2- در صورت عدم اطمینان از مجهز بودن دستگاه به سیم ارت بایستی از متخصصین کمک بگیرید که دستگاه را بررسی کنند. توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید.

3- اکثر مواقع دو سیم ارت و نول را یکی می‌خوانند در صورتی که دو کاربرد متفاوت دارند. اما شباهت آن‌ها عدم وجود جریان برق در آن‌ها است. سیم نول به هیچ عنوان نقش یک سیم حفاظتی را ندارد یعنی در مدار برای برقراری ارتباط منفی در کنار ارتباط مثبت خواهد بود.

سخن پایانی

در نهایت بهتر است بدانید که سیم یا کابل ارت انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ارت خشک (مفتولی)، افشان، نیمه افشان، روکش‌دار اشاره کرد. تمام این کابل‌ها با توجه به مشخصات فنی و ویژگی‌های مختلفی که دارند معمولا در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

می‌توانید انواع مختلف کابل ارت را با کیفیتی فوق‌العاده و قیمتی مناسب از فروشگاه اینترنتی اراسیم تهیه کنید. تمام محصولات این فروشگاه کیفیت بالایی دارند و برای اصل بودن آن‌ها ضمانت نامه در نظر گرفته شده است.

بنابراین با اطمینان خاطر می‌توانید به این فروشگاه معتبر مراجعه کنید محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنید. در این مقاله از اراسیم در رابطه با سیم ارت و ضرورت استفاده از آن در ساختمان‌ها صحبت کردیم.

این سیم را از تمام جنبه‌ها مورد بررسی قرار دهیم و نکات مهم در هنگام استفاده از آن را یادآور شویم. گفتنی است که در صورت داشتن هر گونه نظر یا پیشنهادی می‌توانید آن را برای ما کامنت کنید.

لزوم استفاده از سیم ارت در ساختمان ها
فهرست مطالب
سخن نهایی

 امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. 

برای تهیه بهترین برند سیم و کابل را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی آراسیم کویر مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
سخن نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *