آراسیم
فروشگاه آرا سیم کویر نور
فهرست مطالب
کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز

با استفاده از کابل برق سه فاز به ‌راحتی می‌توان انرژی الکتریکی را از یک محل به محل دیگر انتقال داد، در واقع این کابل‌ها کاربردهای متفاوتی داشته، مزیت‌های بسیار زیادی دارند. امکان حفظ ایمنی با استفاده از انواع کابل برق سه فاز به ‌راحتی امکان‌پذیر است و شما می‌توانید از آن‌ها در پروژه‌های صنعتی و تجاری جهت روشن نمودن دستگاه‌های پرمصرف استفاده کنید. به کابل‌هایی که امکان اتصال به برق سه فاز را دارند کابل سه فاز گفته می‌شود که معمولاً این نوع کابل‌ها به ‌صورت تک رشته تا پنج رشته قابل ‌دسترسی می‌باشند.

لازم به ذکر است که کابل‌ برق سه فاز جزو مهم‌ترین و ایمن‌ترین تجهیزات انتقال جریان برق به‌ حساب می‌آید و امکان جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی با استفاده از این کابل‌ به ‌راحتی امکان ‌پذیر است. در تولید این کابل‌ها معمولاً از هادی‌هایی با فلز آلومینیوم و مس استفاده می‌گردد که این هادی‌ها با عایق پوشش داده می‌شوند. کابل‌ها یا سیم‌های سه فاز دارای چهار سیم می‌باشند که سه سیم آن فاز بوده و یک سیم نول می‌باشد.

کابل برق سه فاز

کاربرد کابل برق سه فاز

کابل‌های برق سه فاز امکان ارسال جریان ۳۸۰ ولت را دارند و جزو پرکاربردترین کابل‌های برق هستند که جهت انتقال برق با ولتاژ بسیار بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی برای اینکه بتوان برق سه فاز را متصل کرد نیاز به سیم‌ها و کابل‌هایی می‌باشد که توانایی پشتیبانی از جریان و ولتاژ بالا را داشته باشند که با وجود انواع کابل‌های برق سه فاز که مدل‌های مختلفی دارند این کار به امن ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

• جهت اتصال دستگاه‌های متفاوت، از کابل‌های برق سه فاز استفاده می¬شود و با توجه به اینکه مدل کابل‌های سه فاز مختلف است به همین دلیل باید مناسب‌ترین گزینه برحسب محل استفاده انتخاب گردد تا بعدا مشکلی به وجود نیاید.

• از کاربردهای دیگر سیم‌های برق سه فاز می‌توان به تأمین و ارسال جریان برق به محل‌های مسکونی و تجاری اشاره کرد.

• همچنین امکان انتقال برق به محل‌های تولیدی مانند کارخانه‌های کوچک و بزرگ با استفاده از کابل‌های برق سه فاز انجام می‌شود.

• از مهم‌ترین و رایج‌ترین محل های استفاده می‌توان به انتقال و توزیع برق در بین شهرها روستاها و شهرستان‌ها اشاره نمود.

• لازم به ذکر است که امکان تأمین برق انواع ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات مختلف با استفاده از این کابل‌ها امکان‌پذیر است.

• در نهایت امکان مهیا کردن برق انواع پمپ‌های ساختمانی و پمپ‌های آب کشاورزی با استفاده از این کابل‌ها امکان‌پذیر بوده و در تمام محل‌هایی که نیاز به انتقال و تأمین جریان با ولتاژ بالا ‌باشد به ‌راحتی می‌توان از کابل‌های برق سه فاز استفاده نمود.

پرطرفدارترین برند سیم و کابل بازار 

مزایا کابل برق سه فاز

مهم‌ترین مزیت استفاده از کابل برق سه فاز این است که جزو ارزان‌ترین و رایج‌ترین گزینه‌ها جهت انتقال برق می‌باشد. استفاده از کابل‌های برق تک سه فاز مزیت‌های بسیار زیادی دارد، برای مثال به‌ جای استفاده نمودن از سه رشته سیم تک فاز، به‌ راحتی می‌توان از یک کابل که دارای سه رشته سیم می‌باشد استفاده کرد، این امر سبب می‌شود تا از لحاظ انرژی و هزینه صرفه‌جویی نمود.

لازم به ذکر است که با استفاده از کابل برق سه فاز، تأمین توان ثابت برای مصرف‌کنندگان ممکن می-شود. در واقع توان لحظه‌ای این کابل‌ها ثابت بوده و به ‌مرور زمان تغییری نمی‌کند، در صورتی ‌که هنگام استفاده از کابل‌های برق تک فاز، توان ثابت نیست و این مورد باعث می‌شود تا آسیب‌های جدی به تجهیزات و وسایل مختلف وارد شود. لازم به ذکر است که کابل‌کشی سیم‌های سه فاز کمی دشوار است، ولی با توجه به مزیت‌های زیادی که نسبت به تک فاز دارد، اکثراً از نوع سه فاز استفاده می‌گردد.

مزایا کابل برق سه فاز

نکات ایمنی استفاده از کابل برق سه فاز

برخی از نکات ایمنی وجود دارد که حتماً باید هنگام استفاده از انواع کابل برق سه فاز به این موارد توجه نمود که در لیست زیر به مهم‌ترین گزینه‌ها اشاره‌ شده است:

• هنگام کار با انواع کابل برق سه فاز باید از دستکش‌های مخصوص و ایمن استفاده گردد.

• در برخی از حالات ممکن است وصل شدن برق سه فاز باعث ایجاد آسیب‌های جانی بسیار شدیدی به تکنسین‌ها گردد، در واقع حتماً باید تمام تکنسین‌ها هنگام کار با کابل برق سه فاز، درب تابلو برق را به ‌صورت کامل ببندند و نسبت به قفل ‌کردن آن توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چون عدم اطمینان از وجود برق و یا متصل شدن آن به‌ صورت غیرمنتظره، می‌تواند باعث به خطر افتادن جان افراد گردد.

• به هیچ عنوان نباید برای تست کردن جریان در کابل‌های برق سه فاز از فازمتر استفاده کنید، چون تنها کاربرد فازمتر جهت تشخیص وجود برق در کابل‌های ساختمانی می‌باشد. درصورتی‌که میزان ولتاژ برق سه فاز فوق‌العاده بالا بوده و به ‌هیچ‌ عنوان نباید از فازمتر برای این کار استفاده شود.

• همیشه باید بعد از قطع نمودن کلیدها در تابلوهای برق سه فاز اقدام به کار کنید. قبل از انجام هرگونه کار و تعمیرات در روی دستگاه‌هایی که برق سه فاز دارند، حتماً باید جعبه کلید را خاموش نمایید و کلید را در حالت off قرار دهید. لازم به ذکر است که متصل کردن تجهیزات هشداردهنده به دستگاه‌ها و تجهیزاتی که دارای برق سه فاز هستند مهم می‌باشد و از وجود یا عدم وجود جریان اطلاع می‌دهد.

• قبل از شروع به کار با تجهیزاتی که کابل برق سه فاز دارند، در رابطه با عدم وجود نشتی باید مطمئن شد، یعنی باید سیم ارت در این تجهیزات وجود داشته باشد.

پرفروش ترین برند سیم و کابل بازار 

انواع کابل برق سه فاز

کابل‌های برق سه فاز برحسب میزان ولتاژ، ضخامت و تعداد رشته در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند که در لیست زیر به رایج‌ترین گزینه‌ها اشاره شده است:

• کابل برق سه فاز مسی
• کابل برق مفتولی
• کابل برق افشان
• کابل برق زره دار
• کابل برق سه فاز آلومینیومی

اگر بخواهیم کابل‌های سه فاز را برحسب رشته، به دسته‌های مختلف تقسیم کنیم در این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کابل برق سه فاز تک رشته که این کابل‌ها قابلیت پشتیبانی از جریان اس ۳۸۰ ولت را دارند.
• کابل برق سه فاز سه رشته که این نوع کابل‌ها دارای عایق هستند.
• کابل برق سه فاز سه و نیم رشته‌ای که دارای یک ‌رشته نول می‌باشند.
• کابل برق سه فاز چهار رشته‌ای
• کابل برق سه فاز پنج رشته‌ای که در این کابل‌ها یک‌ رشته نول و یک ‌رشته سیم ارت وجود دارد.

انواع کابل برق سه فاز

سایزبندی کابل برق سه فاز

کابل‌ برق سه فاز در سایزهای مختلف تولید می‌گردد که هنگام خرید این محصول باید به سایز سیم توجه نمایید، در لیست زیر سایز انواع کابل‌های سه فاز بیان ‌شده است:

• اندازه‌های کابل‌های سه رشته

1.5×3، 2.5×3، 4×3، 6×3، 10×3، 16×3، 25×3، 35×3، 50×3، 70×3 و 95×3؛

• اندازه کابل‌های چهار رشته‌ای سه فاز

1.5×4، 2.5×4، 4×4، 6×4، 10×4، 16×4 و 25×4؛

• اندازه کابل‌های پنج رشته‌ای سه فاز

1.5×5، 2.5×5، 4×5، 6×5، 10×5، 16×5 و 25×5؛

• اندازه کابل‌های هوایی فشار ضعیف سه فاز

16+16+25+25×3، 25+25+35+35×3، 25+25+50+50×3، 25+25+70+70×3، 25+25+95+95×3 و 25+25+120+120×3

کابل برق سه فاز
فهرست مطالب
سخن نهایی

 امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. 

برای تهیه بهترین برند سیم و کابل را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی آراسیم کویر مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
سخن نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *