آراسیم
فروشگاه آرا سیم کویر نور
فهرست مطالب
کابل زره دار

کابل زره دار

کابل زره دار یا همان کابل آرموردار از رایج‌ترین کابل‌های برقی می‌باشد که هنگام توزیع و تامین برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، این کابل‌ها به دلیل ساختار خاص و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند بسیار مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هنگام ساخت این کابل‌ها از یک‌ لایه زره که باعث افزایش میزان مقاومت مکانیکی و فیزیکی می‌شود استفاده می‌گردد؛ در واقع وجود لایه زره از ساییده شدن و یا قطع شدن کابل جلوگیری می‌کند.

همچنین وجود لایه آرمور یک نوع شیلد و یا شیار فلزی، سبب زیادتر شدن انعطاف‌پذیری کابل می‌گردد که ضخامت آن بسیار کم بوده و باعث می‌شود تا امکان استفاده از این کابل‌ها در شرایط محیطی دشوار امکان‌پذیر گردد. لازم به ذکر است که هنگام تولید این کابل‌ها از روکش‌های محافظتی بسیار محکم جهت حفاظت در مقابل فشار، ضربه و عوامل دیگر استفاده شده است.

در حالت کلی روکش‌های این کابل‌ها از وارد شدن صدمات مکانیکی و یا فیزیکی به سیم جلوگیری می‌نمایند و به همین دلیل است که امکان استفاده از این آن‌ها در صنایع مختلف مانند هواپیماسازی، خودروسازی و یا پتروشیمی رواج دارد.

کابل زره دار

کاربرد کابل زره دار

این کابل‌ها کاربردهای مختلفی داشته و در لیست زیر به رایج‌ترین محل‌های استفاده از انواع کابل‌های زره دار اشاره شده است:

بیشترین محل‌های استفاده از این کابل‌ها می‌توان به داخل لوله‌ها و داکت­های برقی اشاره کرد.

هنگام کابل‌کشی در زیر خاک اکثراً از این کابل‌ها استفاده می‌گردد.

در محیط‌هایی که شرایط آب و هوایی سختی مانند انواع گرد و غبار، برف، بارندگی‌های اسیدی، بازی و … دارد از این نوع کابل‌ها استفاده می‌گردد.

همچنین در محل‌هایی که حشرات و جانوران موذی وجود دارند، از کابل زره دار استفاده می‌شود.

از رایج‌ترین محل‌های دیگر می‌توان به استفاده از کابل‌های زره دار در محیط‌های مرطوب اشاره کرد.

محیط‌های نفتی، گازی و کارخانه‌های پتروشیمی هم از دیگر محل‌ها هستند.

در حالت کلی می‌توانیم به این نتیجه برسیم که در تمام محل‌هایی که شرایط دشواری وجود دارد و نیاز به کابل‌های مقاوم می‌باشد، می‌توان از انواع کابل‌های زره دار استفاده کرد.

پرطرفدارترین برند سیم و کابل بازار 

ساختار کابل زره دار

کابل‌های زره دار از ۵ قسمت درست‌ شده‌اند که در لیست زیر به بخش‌های تشکیل دهنده این سیم‌ها اشاره شده است:

• هادی کابل: این بخش مهم‌ترین قسمت کابل زره دار بوده و معمولاً به ‌صورت نیمه مفتول و یا خشک می‌باشد که اکثرا جنس هادی‌ها از مس و آلومینیوم می‌باشد و معمولاً کابل‌های مسی زره دار قیمت بالاتری در مقایسه با کابل‌های زره دار آلومینیومی دارند.

• نوع پوشش کابل: روکش کابل‌های زره دار از جنس pvc بوده و مقاومت بسیار بالایی دارند.

• آرمور: همان ذره کابل می‌باشد که از جنس کولار آلومینیوم و یا فولاد است، کولار نوعی فیبر می‌باشد که دارای مقاومت بالایی بوده و برخی از مدل‌های آرمورها از جنس مس می‌باشند که معمولاً کابل‌هایی که دارای روکش مس هستند بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اکثر کابل‌های زره دار که دارای آرمور سربی می‌باشند مقاومت بسیار بالایی دارند.

• ژاکت خارجی: پوشش بیرونی یا همان ژاکت خارجی باعث می‌شود تا کابل، در مقابل ضربه، فرسایش و یا فشار مقاومت بالایی داشته باشد. پوشش خارجی یا همان ژاکت خارجی دارای ویژگی ضد ساییدگی می‌باشد و این مورد سبب شده است تا امکان استفاده از این کابل‌ها در زیر خاک هم امکان‌پذیر گردد.

ساختار کابل زره دار

انواع کابل زره دار

کابل‌های زره دار برحسب مواد زره که هنگام تولید کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد در دسته بندی های مختلف قرار می‌گیرند که در لیست زیر به انواع کابل‌های زره دار اشاره شده است:

• کابل‌هایی با فشار ضعیف که دارای زره نواری هستند، مانند (NYBY و N2XBY)

• کابل‌هایی با فشار ضعیف که دارای زره سیمی می‌باشند، مانند (NYRYوN2XRY)

• کابل‌هایی با فشار متوسط که دارای زره نواری هستند، مانند (N2XSYBY ، N2XSEYBY ، NA2XSYBYوNA2XSEYBY)

• کابل‌هایی با فشار متوسط که دارای زره سیمی می‌باشند، مانند (N2XSYRY ،NA2XSYRY ، N2XSEYRY و NA2XSEYRY)

• کابل‌های تک رشته‌هایی که دارای زره آلومینیومی می‌باشند، مانند (AWA و ATA)

• کابل‌های چند رشته‌ای که دارای زره فولادی هستند، مانند (SWA وSTA)

پرفروش ترین برند سیم و کابل بازار 

مزایا استفاده از کابل زره دار

• ضریب نفوذپذیری بالا، سبب شده است تا استفاده از کابل‌های زره دار گزینه فوق‌العاده عالی جهت انتقال کردن جریان باشد.

• وجود کابل‌های زره دار در صنایع مختلف سبب شده است تا تمام تهدیدهای مکانیکی در رابطه با انتقال جریان به‌صورت کامل حذف گردد.

• همچنین استفاده از انواع کابل‌های زره دار باعث جداسازی بخش‌های انتقال و جلوگیری از انتشارات مزاحم می‌گردد.

• و در نهایت کابل‌های زره دار، مقاومت بسیار بالایی در مقابل حرارت دارند.

برحسب اطلاعات بیان شده می‌توان به این نتیجه رسید که استفاده کردن از انواع کابل‌های زره دار با عایق‌های پوششی متفاوت، امکان انتقال جریان به‌صورت امن را در بسیاری از اماکن امکان‌پذیر کرده است. مخصوصاً استفاده کردن از این کابل‌ها در صنایع گوناگون و در محیط‌های پرخطر که نیاز به حفظ ایمنی، جهت جلوگیری از بروز آسیب و زیان جانی و مالی را دارند، سبب انجام پروژه‌ها به صورت مطمئن شده است.

توجه داشته باشید که خرید این محصولات تنها باید از مراکز معتبر انجام شود و بحث کیفیت و اورجینال بودن کابل‌ها فوق‌العاده مهم می‌باشد که حتماً باید موردتوجه قرار گیرد. متأسفانه افزایش یافتن محصولات تقلبی در بازار و زیادشدن واسطه‌ها سبب شده است تا در برخی از مواقع امکان دسترسی به محصولات اورجینال برای افراد دشوار باشد.

کابل زره دار
فهرست مطالب
سخن نهایی

 امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید. 

برای تهیه بهترین برند سیم و کابل را می‌توانید از مراکز معتبر تهیه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای تهیه انواع سیم و کابل‌ها به فروشگاه اینترنتی آراسیم کویر مراجعه کنید؛ چراکه این فروشگاه ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌های با کیفیت است که آن‌ها را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده دریافت می‌کند؛ بنابراین قیمت مناسبی خواهند داشت.

اشتراک گذاری
سخن نهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *